JEGYZÉK
a nevelési-oktatási intézmények kötelező (minimális) felszereléseiről
A jegyzékben előírt minimum követelmények figyelembevételével a pedagógus - az óvoda, iskola SZMSZ-ében, házirendjében meghatározott - védő, óvó előírások figyelembevételével viheti be az óvodai foglalkozásokra, az iskolai tanórákra az általa készített, használt pedagógiai eszközöket.
A gyermekek, tanulók részére vásárolt eszközöknek és felszereléseknek igazodniuk kell a gyermekek, tanulók testméretéhez.
A taneszközkészlet meghatározásához az alapfokú művészeti iskolákban az alapfokú művészetoktatás alapprogramja, tantervi programja nyújt segítséget. Taneszközre van szükség minden olyan jellegű tananyag feldolgozásához, amelyik a szemléltetés, illetve tanulói tevékenység nélkül nem valósítható meg.
Ha az eszközöket, felszereléseket létszám figyelembevételével kell beszerezni, az adott eszközből, felszerelésből annyi szükséges, hogy minden egyidejűleg jelen lévő gyermek, munkát végző felnőtt igényét egyidejűleg teljesíteni lehessen. Amennyiben az eszközöket, felszereléseket létszám szerint kell beszerezni, az adott eszközből, felszerelésből a tényleges, érintett létszámnak megfelelően kell az előírt mennyiséget beszerezni.
Ahol a melléklet az óvoda pedagógiai programjára utal, azon az Óvodai nevelés országos alapprogramja, továbbá nemzetiségi óvodai nevelést biztosító óvoda esetén a Nemzetiség óvodai nevelésének irányelve, sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését biztosító óvoda esetén a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve figyelembevételével készített, vagy jóváhagyott pedagógiai programot kell érteni.
Ahol a melléklet az iskola pedagógiai programjára utal, ott a Nat, továbbá a nemzetiségi oktatást biztosító iskola esetén a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve, sajátos nevelési igényű tanuló oktatás esetén a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelve, a két tanítási nyelvű oktatást biztosító iskola esetén a Két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelve, érettségi vizsgára felkészítő középiskola esetén pedig az Érettségi vizsga vizsgaszabályzata követelményei figyelembevételével készített, vagy jóváhagyott pedagógiai programot kell érteni.
Ahol a melléklet a művészetoktatási intézmények jegyzékében az iskola pedagógiai programjára utal, azon az Alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programjára építő pedagógiai programot kell érteni.
Ha az óvoda nemzetiséghez tartozók óvodai nevelésében, vagy az iskola (ide értve a művészetoktatási intézményeket is) a nemzetiséghez tartozók iskolai oktatásában, illetve a kollégium nemzetiséghez tartozók kollégiumi nevelésében vesz részt, az eszközök és felszerelések megvásárlásánál a nemzetiségi sajátosságokat figyelembe kell venni.
1. ÓVODA | |||
I. HELYISÉGEK BÚTORZATA ÉS EGYÉB BERENDEZÉSI TÁRGYAI | |||
Az e pont alatt felsorolt eszközök, felszerelések helyettesíthetők az adott eszköz, felszerelés funkcióját kiváltó, korszerű, környezettudatos eszközzel, felszereléssel | |||
A | B | C | |
Eszközök, felszerelések | Mennyiségi mutatók | Megjegyzés | |
1. | 1. Csoportszoba | ||
2. | óvodai fektető | gyermeklétszám szerint 1 | Mozgássérült esetén kemény ágybetétek, decubitus matrac egyéni szükséglet szerint; látás- és középsúlyos értelmi fogyatékos esetén védőszegély (rács). |
3. | gyermekszék (ergonomikus) | gyermeklétszám szerint 1 | Mozgássérült, látás- és középsúlyos értelmi fogyatékos esetén állítható magasságú, lábtartóval és ülőkével. |
4. | gyermekasztal | gyermeklétszám figyelembevételével | Mozgássérült, látás- és középsúlyos értelmi fogyatékos esetén állítható magasságú, dönthető lapú, peremes, egyszemélyes óvoda asztalok. |
5. | fényvédő függöny | ablakonként, az ablak lefedésére alkalmas méretben | |
6. | szőnyeg | gyermekcsoportonként, a padló legalább egyötödének lefedésére alkalmas méretben | |
7. | játéktartó szekrény vagy polc | gyermekcsoportonként 2, sajátos nevelési igényű gyermek esetén további 1 | |
8. | könyvespolc | gyermekcsoportonként 1 | |
9. | élősarok állvány | gyermekcsoportonként 1 | |
10. | textiltároló és foglalkozási eszköztároló szekrény | gyermekcsoportonként 1 | |
11. | edény- és evőeszköz-tároló szekrény | gyermekcsoportonként 1 | |
12. | szeméttartó | gyermekcsoportonként 1 | |
13. | hulladék szelektálására alkalmas gyűjtőedények | épület szintenként 1 | a települési szabályozásnak megfelelően annyi gyűjtőedény, amennyi az elkülöníthető hulladéktípusok száma |
14. | 2. Tornaszoba | ||
15. | tornapad | 2 | |
16. | tornaszőnyeg | 1 | |
17.1 | bordásfal | 2 | |
17.2 | bordásfal | 3 gyermekenként 1 | új óvoda építése esetén. |
18. | mozgáskultúrát, mozgásfejlődést segítő, mozgásigényt kielégítő készlet | 1 | pl. greiswald, mozgás-kotta, body-roll, Bosu jellegű fejlesztő eszközök |
19. | egyéni fejlesztést szolgáló speciális felszerelések | három gyermek egyidejű foglalkoztatásához | ha az óvoda sajátos nevelési igényű gyermeket nevel; a pedagógiai programban foglaltak szerint, pl.: zsámoly, matrac, labdák, karikák, stb. |
20. | 3. Logopédiai foglalkoztató, egyéni fejlesztő szoba | ||
21. | a fogyatékosság típusának megfelelő, a tanulási képességet fejlesztő eszközök | a pedagógiai programban foglaltak szerint. | |
22. | tükör (az asztal szélességében) | 1 | |
23. | asztal | 1 | |
24. | szék | 2 | egy gyermek, egy felnőtt. |
25. | szőnyeg | 1 | |
26. | játéktartó szekrény vagy könyvek tárolására is alkalmas polc | 1 | |
27. | 4. óvodapszichológusi szoba | gyermeklétszám szerint | |
28. | asztal | 1 | |
29. | szék | 4 | |
30. | szőnyeg | 1 | |
31. | könyvek, játékok, iratok tárolására is alkalmas polc | 1 | |
32. | 5. Játszóudvar | ||
33. | kerti asztal | gyermekcsoportonként 1 | |
34. | kerti pad | gyermekcsoportonként 2 | |
35. | babaház | minimum 1, további 2 csoportonként 1 | |
36. | udvari ivócsap, ivókút | (székhelyen és telephelyen) 1 | új óvoda építése esetén |
37. | udvari homokozó | gyermekcsoportonként 1 | megfelelő árnyékolás biztosításával |
38. | takaróháló, takaróponyva | homokozónkként 1 | a homokozó használaton kívüli lefedéséhez |
39. | mozgáskultúrát, mozgásfejlődést segítő, mozgásigényt kielégítő eszközök | IV. rész szerint | pl.: fészekhinta, gyermekcsoportonként 1 db kétüléses lengőhinta, továbbá 3 - 3 db roller, három és kétkerekű kerékpár, mászóka stb. |
40. | 6. Intézményvezetői iroda | ||
41. | íróasztal és szék | 1-1 | |
42. | tárgyalóasztal, székekkel | 1 | |
43. | telefon | 1 | |
44. | könyvszekrény | 1 | |
45. | iratszekrény | 1 | |
46. | számítógép, internet hozzáféréssel, perifériákkal | 1 felszerelés | perifériák pl.: multifunkciós eszköz (szkenner, nyomtató, fénymásoló), hangszóró, projektor, vagy interaktív kijelző, erősítő, mikrofon, stb. |
47. | 7. Intézményvezető-helyettesi, tagintézmény-, intézményegységvezető-helyettesi, óvodatitkári iroda (a felszerelések feladatellátás szerint helyezhetők el) | ||
48. | íróasztal és szék | 1-1 | |
49. | iratszekrény | 1 | |
50. | telefon | 1 | közös vonallal is működtethető |
51. | |||
számítógép, internet hozzáféréssel, perifériákkal | 1 felszerelés | tagintézményben perifériák pl.: multifunkciós eszköz (szkenner, nyomtató, fénymásoló), hangszóró, projektor, vagy interaktív kijelző, erősítő, mikrofon, közös intézményi használatra stb. | |
52. | 8. Nevelőtestületi szoba | ||
53. | asztal, ami egyben eszköz előkészítő munkaasztal is | pedagóguslétszám figyelembe vételével | |
54. | szék | pedagóguslétszám szerint 1 | |
55. | könyvtári dokumentum | 500 | az óvoda-pedagógusok felkészüléséhez |
56. | könyvszekrény | 2 | legalább ötszáz könyvtári dokumentum tárolásához alkalmas legyen |
57. | számítógép, internet hozzáféréssel, perifériákkal | 1 | perifériák pl.: multifunkciós eszköz (szkenner, nyomtató, fénymásoló), hangszóró, projektor, vagy interaktív kijelző, erősítő, mikrofon, stb. |
58. | 9. Orvosi szoba, elkülönítővel | berendezése, felszerelése a vonatkozó jogszabályban előírtak szerint | amennyiben az óvoda-egészségügyi szolgálat az óvodában megszervezett, biztosított; gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai óvodában, helyben biztosítva |
59. | 10. Gyermeköltöző | ||
60. | öltözőrekesz, ruhatároló, fogas | gyermeklétszám figyelembevételével | öltözőrekeszen belül elkülönített cipőtároló |
61. | öltözőpad | gyermeklétszám figyelembevételével | |
62. | 11. Gyermekmosdó, WC helyiség | ||
63. | törülközőtartó | gyermeklétszám figyelembevételével | |
64. | falitükör | mosdókagylónként 1 | |
65. | rekeszes fali polc (fogmosótartó) | gyermeklétszám figyelembevételével | |
II. TISZTÁLKODÁSI ÉS EGYÉB FELSZERELÉSEK | |||
A | B | C | |
1. | egyéni tisztálkodó szerek | gyermeklétszám szerint 1 | fésű, fogkefe, fogmosópohár |
2. | tisztálkodó felszerelések | mosdókagylónként 1 | ruhakefe, körömkefe, szappantartó |
3. | fésűtartó | csoportonként 1 | |
4. | törülköző | felnőtt és gyermeklétszám szerint 3-3 | |
5. | abrosz | asztalonként 3 | |
6. | takaró | gyermeklétszám szerint 1 | |
7. | ágyneműhuzat, lepedő | gyermeklétszám szerint 3-3 |
III. A FELNŐTTEK MUNKAVÉGZÉSÉHEZ SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK | |||
Az e pont alatt felsorolt eszközök, felszerelések helyettesíthetők az adott eszköz, felszerelés funkcióját kiváltó, korszerű, környezettudatos eszközzel, felszereléssel | |||
A | B | C | |
1. | szennyes ruhatároló | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | |
2. | mosott ruhatároló | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | |
3. | automata mosógép | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | ha a mosás helyben történik |
4. | vasaló | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | ha csoportok száma több mint 6, akkor 2 |
5. | vasalóállvány | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | ha csoportok száma több mint 6, akkor 2 |
6. | szárítóállvány | csoportonként 1-1 (székhelyen és telephelyen) 1 | |
7. | takarítóeszközök | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | |
8. | kerti munkaeszközök, szerszámok | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1-1 | pl.: ásó, kapa, gereblye, kerti locsolókanna, fűnyíró, fűszegély nyíró, sövényvágó, metszőolló, hólapát, lombvágó, locsolótömlők, seprűk |
9. | hűtőgép | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1-1 | |
10. | porszívó | óvodánként (székhelyen és telephelyen szintenként) 1-1 | pl.: lehet takarítógép |
IV. A NEVELŐMUNKÁT SEGÍTŐ JÁTÉKOK ÉS EGYÉB ESZKÖZÖK | |||
A | B | C | |
1. | 1. Játékok, játékeszközök (mennyiség eszközfajtánként) | ||
2. | különféle játékformák (mozgásos játékok, gyakorló, szimbolikus, szerepjátékok, építőkonstruáló játékok, szabályjátékok, dramatizálás, bábozás, barkácsolás) eszközei | gyermekcsoportonként a gyermekek 30%-ának megfelelő mennyiségben | csoportszobai és udvari eszközök külön-külön (pl: családjáték, mesterségek játéka; közlekedési szabályjáték; boltos játékok; jelmezek, LEGO; építő kocka és építőelemek; mágneses építők, fogaskerék készletek) |
3. | mozgáskultúrát, mozgásfejlődést segítő, mozgásigényt kielégítő eszközök | gyermekcsoportonként a gyermeklétszám figyelembevételével | csoportszobai és udvari eszközök külön-külön (pl: akadálypálya elemei; egyensúlyérzékelő játékok, eszközök; gimnasztikai eszközök; motoros képességfejlesztő eszközök) |
4. | ének, zene, énekes játékok eszközei | gyermekcsoportonként a gyermeklétszám figyelembevételével | az óvoda pedagógiai programja szerint (pl: hangszerkészlet; furulya; dob; triangulum; xilofon; metalofon; cintányér, csengő) |
5. | az anyanyelv fejlesztésének, a kommunikációs képességek fejlesztésének eszközei | gyermekcsoportonként a gyermekek 30%-ának megfelelő mennyiségben | az óvoda pedagógiai programja szerint (pl: okoskocka; logico eszközök; beszédfejlesztés eszközei; hangképzést segítő eszközök; könyvek) |
6. | értelmi képességeket (érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, képzelet, gondolkodás) és a kreativitást fejlesztő anyagok, eszközök | gyermekcsoportonként a gyermekek 30%-ának megfelelő mennyiségben | az óvoda pedagógiai programja szerint (pl: érzékelés-észlelés fejlesztését segítő eszközök; okoskocka; összetett fejlesztő eszközök, logico, sakkjátszótér eszközcsomag) |
7. | ábrázoló tevékenységet fejlesztő eszközök | gyermekcsoportonként a gyermeklétszám figyelembevételével | az óvoda pedagógiai programja szerint (pl: rajzolás, festés, mintázás, kézművesség eszközei) |
8. | a természeti-emberi-tárgyi környezet megismerését elősegítő eszközök, anyagok | gyermekcsoportonként a gyermeklétszám figyelembevételével | az óvoda pedagógiai programja szerint (pl: logico; okoskocka; lotto játékok; kirakó eszközök; adott témakörhöz rendelt digitális adathordozók) |
9. | munka jellegű tevékenységek eszközei | gyermekcsoportonként a gyermekek 30%-ának megfelelő mennyiségben | az óvoda pedagógiai programja szerint |
10. | 2. A nevelőmunkát segítő egyéb eszközök | ||
11. | digitális hanglejátszásra és képmegjelenítésére alkalmas eszköz | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | projektor, vagy interaktív kijelző |
12. | hangfalak | (székhelyen és telephelyen) 1 | |
13. | diavetítő | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | |
14. | vetítővászon | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | |
15. | hangszer (pedagógusoknak) | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | az óvoda pedagógiai programja szerint |
16. | hangszer (gyermekeknek) | gyermekcsoportonként, a gyermekek 30%-ának megfelelő mennyiségben | az óvoda pedagógiai programja szerint |
17. | egyéni fejlesztést szolgáló speciális felszerelések | gyermekcsoportonként a gyermekek 30%-ának megfelelő mennyiségben | sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő óvodában; az óvoda pedagógiai programja szerint |
V. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK NEVELÉSÉNEK TOVÁBBI SPECIÁLIS ESZKÖZEI | |||
Az e pont alatt felsorolt eszközök, felszerelések helyettesíthetők az adott eszköz, felszerelés funkcióját kiváltó, korszerű, környezettudatos eszközzel, felszereléssel | |||
A | B | C | |
1. | 1. Beszédfogyatékosok | ||
2. | tükör 120 X 180 cm | csoportonként 1 | |
3. | logopédiai alapkészlet | csoportonként 1 | |
4. | 2. Hallási fogyatékosok | ||
5. | dallamíró | csoportonként 1 | |
6. | hallásvizsgáló és hallókészülék tesztelő felszerelés | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | abban az esetben, ha az óvoda a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelését a többi gyermekkel azonos óvodai csoportban látja el és a gyermekek száma nem éri el a tizenhármat, az eszköz használata megoldható másik köznevelési intézménnyel történő együttműködés keretében |
7. | vezetékes vagy vezeték nélküli egyéni, illetve csoportos adó-vevő készülék | gyermeklétszám szerint 1 | |
8. | a különböző nyelvi kommunikációs szinteknek megfelelő kifejezések képi megjelenítésére alkalmas elektronikus információhordozó | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | abban az esetben, ha az óvoda a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelését a többi gyermekkel azonos óvodai csoportban látja el és a gyermekek száma nem éri el a tizenötöt, az eszköz használata megoldható másik köznevelési intézménnyel történő együttműködés keretében |
9. | nyelvi kommunikáció vizuális, auditív megjelenítésének ellenőrzésére alkalmas eszköz | óvodánként (székhelyen és telephelyen) 1 | abban az esetben, ha az óvoda a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelését a többi gyermekkel azonos óvodai csoportban látja el és a gyermekek száma nem éri el a tizenötöt, az eszköz használata megoldható másik köznevelési intézménnyel történő együttműködés keretében |
10. | szurdologopédiai eszközök | csoportonként 1 | |
11. | 3. Látási fogyatékosok | ||
12. | olvasótelevízió | gyermeklétszám figyelembevételével | gyengénlátók, aliglátók számára |
13. | hatrekeszes doboz, gombás tábla, szöges tábla, csörgő labda | gyermeklétszám szerint 1 |